Șeful WhatsApp ar fi vrut să plătești ca să trimiți și să primești mesaje
Ai plăti să primești și să trimiți mesaje pe WhatsApp? Asta ar fi propus cofondatorul Whatsapp Brian Acton conducerii Facebook.
De la crearea WhatsApp în 2009, creatorii nu au vrut niciodată să le arate utilizatorilor aplicației reclame. Atât Brian Acton, cât și Jan Koum, celălalt cofondator al startup-ului, au urât ideea de a câștiga bani în acest fel. Motto-ul companiei era chiar : fără reclame, fără jocuri, fără șmecherii.
În 2014, Facebook a achiziționat WhatsApp pentru suma incredibilă de 22 de miliarde de dolari. Acton a declarat că nu știa la acel moment că rețeaua socială avea planuri și tehnologia să lege cele două platforme și să genereze astfel venituri din reclame. El a mai spus că Mark Zuckerberg, CEO-ul Facebook, a încurajat ideea de a cripta conversațiile utilizatorilor, chiar dacă asta însemna că nu va putea să extragă date de la utilizatori.
În doar 18 luni de la achiziție, Facebook a schimbat regulile și au permis schimbul de date între platforme. Rețeaua socială a plătit o amendă de 122 de milioane de dolari Comisiei Europene pentru că a indus în eroare în legătură cu fuziunea acesteia cu WhatsApp.
Mai târziu, Acton a aflat că Facebook avea mai multe metode prin care putea lega platformele între ele și pentru a asigura fluxul de date dintr-o parte în alta. O metodă era să conecteze conturile de Facebook și WhatsApp cu un șir de 128 de biți care denotă numărul de telefon al unui utilizatori. O altă metodă era prin a potrivi numerele de telefon prezente pe cele două platforme.
Anul trecut, cei de la Facebook au început să caute metode alternative prin care să aducă mai mulți bani prin WhatsApp. O metodă a fost prin introducerea de reclame în Status (poveștile asemănătoare cu cele găsite pe Instagram), iar o alta era prin vânzarea de date și programe de analiză.
Atunci Acton a intervenit și a propus ca utilizatorii să plătească o anumită sumă după ce trec de un anumit prag de mesaje trimise și primite, dar conducerea Facebook nu a fost de acord. „Construiești funcția apoi funcționează peste tot. Nu este nevoie de o echipă sofisticată de vânzări. Este un business foarte simplu”, considera Acton.
Totuși, Sheryl Sandberg, COO Facebook, a declarat că o astfel de idee nu este un business de scară. „Nu, nu vrei să spui asta, vrei să spui că nu o să faceți la fel de mulți bani astlfel”, i-ar fi răspuns Acton.
El a mai declarat pentru Forbes că motivul pentru care a plecat este că Facebook a introdus reclame în WhatsApp, dar și din cauza faptului că au fost mai multe discuții pe baza conversațiilor criptate ce nu puteau fi citite și analizate de Facebook.
Interesant este că cei doi cofondatori ai WhatsaApp aveau o clauză în contract care le permitea să vândă stocul de acțiuni facă Facebook a implementat metode de generare a veniturilor în aplicația de chat fără consimțământul lor. Acton nu a invocat această clauză, ci a plecat, pur și simplu.